2013. szeptember 24., kedd

Az első macerátumom

Ha nem olyan gyorsan, mint gondoltam, de végül sikerült olajba áztatni azokat a százszorszép fejeket, amiket még április derekán szedtem. Akkor még úgy gondoltuk, hogy először meg kell őket szárítani, utána mehetnek az olajba, mivel ha túl sok vizet tartalmaz a növény, akkor az olaj egyszerűen megbuggyan. Kár értük. Persze az is tény, hogy minél frissebb az a növény, annál több hatóanyagot tartalmaz a kivonata. Végülis a középutat fogom választani: szedés után 1-2 napig vagy egy hétig hadd száradjon, amíg a legtöbb víz elpárolog belőle, utána pedig rögtön mehet az olajba. Többszöri szedés során elég sok pipitér összegyűlt, egyszerre áztattam be őket két üvegbe. Egy hónapig áztak, először a napon, aztán félve hogy gond lesz, a sima konyhapulton, fény mellett. 
A leszűrés már nem is olyan egyszerű, hiszen a növények elég sok olajat magukba szívnak, de vétek lenne elvesztegetni pont azt, ami bennük van. Ezért aztán jól ki kell nyomkodni őket. Ennek bizonyára megvan a trükkje, de elsőre én ezt nem találtam meg. Jobb híján alkohollal fertőtlenített ujjacskáim nyomásával próbáltam kipréselni őket egy sűrű szűrőn keresztül. Állítólag kávéfilterrel is lehet próbálkozni, viszont én nem vagyok meggyőződve az ilyen módon előállított papír tisztaságával kapcsolatban, milyen fehérítő- és vegyi anyagokat használtak a készítés során. Jobb az óvatosság. Kimosható ruha anyagú teaszűrővel fogok még próbálkozni, hátha a csavaró mozdulatok hatásosabbak, mert ez így eléggé ujjpróbáló dolog.

Két üvegcse százszorszép macerátumom lett, egyik 150ml, a másik 100ml. Más-más olajat használtam, főleg olyanokat próbáltam, amik nem romlanak meg hamar, és tudva milyen krémekbe szeretném őket felhasználni, azokban milyen olajakat szeretnék majd belefoglalni. Nem volt egyszerű a választás. Viszont most izgatottan állok majd neki a receptgyártásnak. :-) A másik üvegcsében a vadárvácska ázott kb. 50%-os alkoholos oldatban. Ezt két hét után szűrtem le, addigra szépen megszínezte az alkoholt. Ezt a kivonatot nem lehet beszerezni, viszont elég sok bolti krémben benne van, és állítólag nagyon kiváló a száraz, érzékeny, ekcémás bőr ápolásában. Azóta vágyok rá, amióta a Kerti patika sorozatban ebből készült kence :-) Két üvegcse lett belőle, ez sokáig eláll és csak kevés kell belőle. Nagyon kíváncsi leszek a hatására, remélem érdemes volt csipkedni egész nyáron a picurka háromszínű ibolyavirágokat ;)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése